«

»

چاپ این نوشته

تفسیر اشتباه رئیس جمهور از جملات شهید مطهری

شبهه ای که پیش آمد و در فضای مجازی بسیار سر و صدا کرد و حرف ها و حدیث ها و حاشیه ها از کنار آن در آمد ناشی از سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت هفته معلم بود که آن تکه از سخنرانی که به متن کتب شهید مطهری باز می گردد بدین شرح است:

روحانی طی سخنانی که به مناسبت گرامیداشت مقام معلم مطرح شد و متن آن در خبرگزاری حامی دولت ایسنا انتشار یافت، ادعا کرد: “انقلاب اسلامی به معنای ایجاد تحرکی بزرگ در جامعه در عرصه‌های مختلف با هدف اسلام و ارزش‌های اسلامی است اما اسلام انقلابی بدان معناست که ما اصل را بر انقلاب مبارزه قرار دهیم و صرفاً بخشی از اسلام را که ما را به جهاد و مبارزه دعوت می‌کند، قبول کنیم. یکی از مشکلات ما در زمان‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی از گروهک‌ها این بود که آنها انقلاب اسلامی را نپذیرفته‌ بودند بلکه اسلام انقلابی را قبول داشتند! امروز باید کتب مطهری را بازخوانی کنیم و معلمان ما باید برای جوانان تشریح کنند که ما انقلابی اسلامی داریم و به دنبال اسلام انقلابی نیستیم.”

اما آن بخش از کتاب شهید مطهری که در کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» وارد شده است بدین شرح است:

انقلاب اسلامى یا اسلام انقلابى؟
ولى خوشبختانه در این صد ساله اخیر این مسائل از نو مطرح شد. حرف من این است: حالا که مطرح شده است ما بر سر یک دوراهى قرار گرفته‏ایم. گفتیم که اسلام با انقلاب پیوند دارد، بذر انقلاب در اسلام وجود دارد. ولى ما مسلمانهاى به اصطلاح انقلابى، ما که الان، هم مسلمانیم و هم معتقد به انقلاب، بر سر یک دوراهى قرار گرفته‏ایم و این دوراهى خیلى دقیق است یعنى در ابتدا تشخیص داده نمى‏شود که دو راه است اما واقعا دو راه است و تدریجا با یکدیگر زیاد فاصله مى‏گیرند و آن این است که انقلاب اسلامى یا اسلام انقلابى؟ آینده ما چه باید باشد؟ راه آینده ما راه انقلاب اسلامى باید باشد یا راه اسلام انقلابى؟ انقلاب اسلامى یعنى راهى که هدفْ اسلام و ارزشهاى اسلامى است، انقلاب و مبارزه براى برقرارى ارزشهاى اسلامى است، یعنى مبارزه براى ما هدف نیست وسیله است، اسلام و ارزشهاى اسلامى براى ما هدف است. ما انقلاب مى‏کنیم براى ارزشهاى اسلامى، مبارزه مى‏کنیم براى ارزشهاى اسلامى، پس هدف براى ما اسلام است، مبارزه و انقلاب براى ما وسیله است. اما عده‏اى میان انقلاب اسلامى و اسلام انقلابى اشتباه مى‏کنند یعنى براى آنها مبارزه و انقلاب هدف است، اسلام وسیله‏اى است براى مبارزه و انقلاب. نتیجه‏اش این است که از اسلام انتخاب مى‏کنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول مى‏کنیم و هر چه از اسلام- لااقل فکر کنیم- ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد مى‏کنیم. آنوقت بر اساس این که ما اسلام را هدف و مبارزه و جهاد را وسیله‏اى براى برقرارى ارزشهاى اسلامى بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض مى‏شود. آن که مبارزه را هدف مى‏داند مى‏گوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام آمده براى مبارزه. نه، اسلام نیامده براى مبارزه، در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلى دستورها آورده است یکى از آنها مبارزه‏است اما نه این که اسلام آمده فقط براى مبارزه و هدفى جز مبارزه ندارد. اسلام آمده براى این که بشریت را به سعادت برساند، یکى از وسایلى که در شرایط خاص از آن وسایل استفاده مى‏کند مبارزه است.

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏۲۴، ص: ۱۷۳

ریشه این فکر که «مبارزه اصل است»
این فکر که مبارزه اصل است ناشى از فکر دیگرى است که کسانى که مادى فکر مى‏کنند در مورد جامعه و تاریخ دارند و آن این است که تاریخ و طبیعتْ جریان به اصطلاح دیالکتیکى را طى مى‏کنند و از میان اضداد عبور مى‏کنند….

 

شبهه از اینجا ناشی می شود که منظور شهید مطهری از بیان اینکه عده ای دنبال اسلام انقلابی هستند نه انقلاب اسلامی، نقد به تفکر مارکسیسم و کسانی که منتسب به حزب توده بود می باشد. همانطور که در ریشه تفکر می گوید، کسانی فکر می کنند دیالکتیک تاریخی در مبارزه مطرح است و اصالت را به مبارزه می دهند. ما باید بدانیم که امروزه این تفکر دیالکتیکی و مارکسیستی تقریبا منسوخ شده و کمتر کسی در کل دنیا پیدا می شود که هنوز به تفکرات مارکس اعتقاد داشته باشد. اما آقای روحانی این جمله را مضمونا در نقد به کسانی مطرح می کند که خود را انقلابی می دانند و پیرو اصالت ها و ارزش های انقلاب هستند… همانطور که رهبری معظم می فرمایند: من یک انقلابی ام. یعنی به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی امام پایبند هستم. این را امام خمینی هم فرموده اند:

، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همۀ اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. (سخنرانی در دیدار با  روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمۀ جمعه و جماعات ۱۳۶۷/۱۲/۳)

رهبر انقلاب هم در جاهای دیگری فرموده اند:

ردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست. بله، در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام میکنند؛ اما اسلام آنها اسلام محمّد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام امریکاست. کسانی هستند که ادعای اسلام و اسم اسلام را وسیله‌یی برای چاپیدن و سوءاستفاده و تحمیق بیشتر قرار داده‌اند. آن اسلام، اسلامی است که به نفع سرمایه‌داران و زراندوزان و صاحبان میلیاردها دلار در بانکهای خارجی است. ما آن اسلام را قبول نداریم. (سخنرانی در جوار حرم رضوی ۱۳۶۹/۰۱/۰۲)

دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچمش برافراشته می‌شود، همه‌ی دنیا را به خود متوجّه می‌کند؛ همچنانی که امروز هم همین‌طور است. دشمنی با این اسلام به‌خاطر این است که اسلام، دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد. لذا امروز خدمت به ایران و خدمت به ملت ایران، عبارت از خدمت به اسلام است. هرکس که امروز اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش و اسلام مبارزه با ظلم و ستم را گرامی بدارد نه آن چیزی که به نام اسلام در مقابل ظلم و ستم، تعظیم می‌کند! آن اسلام نیست، فریب است هرکس که امروز اسلام حقیقی و به تعبیر امام بزرگوار ما اسلام ناب محمّدی را تأیید و حمایت کند، اوست که برای ایران و ملت ایران، برای تاریخ ایران و آینده‌ی ایران و یکایک آحاد این ملت خدمت می‌کند. (سخنرانی در جمع بسیجیان ۱۳۷۸/۰۹/۰۳)

 

این ها همه نشان می دهد که یک خلط مبحث بزرگ و یک مغالطه اساسی صورت گرفته توسط رئیس جمهور که هر چه سریعتر باید شفاف سازی شود.

پیوند یکتا برای این مقاله: http://shms.ir/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d9%85/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*