«

»

چاپ این نوشته

مجموعه پی نوشتهای جلسه اول مرکز حول آزادی معنوی

با سلام

همانطور که در مطلب قبل بحث شد، روند اجرای جلسات مرکز مطالعات شهید مطهری با محوریت شهید مطهری خوانی بدین صورت تعیین شده است که وقتی مطلبی خوانده می شود، افراد روی آن دقت نظر و تفکر کنند و اگر مطلبی حول آن به ذهنشان می آید بیان نمایند. همه این پی نوشت های بیان شده در همان جلسه ذیل متن اصلی درج می گردد و افراد اگر بعدا فرصت کردند این جرقه مطلب را ادامه می دهند و آن را تبدیل به یک تحقیق یا بحث یا رفع شبهه می نمایند و از دل این کار، مطالب خوب و کاربردی زیادی بیرون خواهد آمد. به نوعی سبک جدید مباحثه هم خواهد شد. پی نوشت ها در چهارقالب زیر تقسیم بندی می شوند:

Important!

۱-توضیحی (مطلبی در تایید، شفاف سازی، روان سازی، ذکر مثال، ذکر مشابه، ذکر تجربه، ذکر بدیع بودن مطلب)

Warning!

۲- سوالی (طرح سوال از متن و در رابطه با متن، یا سوال در ذهن ما نسبت به درست بودن مطالب، یا اشکال ما در فهم متن)

Error!

۳- انتقادی

Notice

۴- موضوع تحقیق 

 جلسه اول چندین صفحه از کتاب آزادی معنوی مطالعه شد و پی نوشت ها به شرح زیر بیان گردید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مفهوم اصلى این کلمه قرب و دنو است. در مورد دو چیز که پهلوى یکدیگر و متصل به یکدیگر باشند، کلمه ولا یا ولى یا کلمه مولا به کار برده مى شود. لهذا غالبا در دو معنى متضاد به کار مى رود.

Warning!

اسماعیل زادگان: چه رابطه ای بین قرب و دنو و معانی متضاد مولا وجود دارد؟

یکى از معانى کلمه مولا که مقصودم همین است، مُعتِق یعنى آزاد کننده است

Important!

یاراحمدی: همین که شما برای آزادی از شهواتتان به یک شخصی نیاز دارید که شما را آزاد کند از این بندها. مولا هم آمده است که ما را آزاد کند از بندهای پیش روی شما. منجی

پس آزادى یعنى چه؟ یعنى نبودن مانع، انسانهاى آزاد انسانهایى هستند که با موانعى که در جلوى رشد و تکاملشان هست مبارزه مى کنند،

Important!

حیدری: فرق آزادی و امنیت چیست؟
به نظر می رسد مفهوم امنیت و آزادی با هم عموم و خصوص هستند
به نظر می رسد: مفهوم امنیت: آنچه که دارد از او نگیرد
آزادی: آنچه که فرد ندارد و قصد نیل به آن را درد او را منع نکنند.
بحث رشد: اصلی ترین کلید واژه آزادی

Important!

اسماعیل زادگان: مهم ترین فرق آزادی با امنیت در مثال : زندان کردن کسی نهفته است.
وقتی کسی را زندانی می کنیم، به هر جرمی، امنیت او را سلب نکردیم. زیرا نخواستیم که او را بزنیم یا شکنجه کنیم یا آزار جسمی دهیم. آب و غذا هم که به او می دهیم لذا عامل تربیت را نیز برای رشد او نگاه داشته ایم. تنها چیزی که سلب کرده ایم آزادی اوست. او را محدود کرده ایم. مانع حرکت او در این مدت حبس در جامعه شده ایم.

مى دانید کلمه استثمار یعنى چه؟ یعنى چیدن میوه دیگرى.

Error!

یاراحمدی: در بحث استثمار به نظر می رسد بیشتر ذیل مفهوم امنیت می گنجد: چون داشته های دیگران که میوه های وجود آنان است را از آنان می گیرد.

مثلا فرض کنید زمینى بوده است متعلق به دو نفر، هر دو از زمین استفاده مى کرده اند، آن که قویتر و نیرومندتر بوده، براى اینکه میدان خودش وسیعتر باشد زمین دیگرى را از او مى گرفته و او را از زمین بیرون مى کرده است، و یا او را هم با زمین در خدمت خود مى گرفته که این اسارت و بردگى نام دارد

Important!

یاراحمدی: به نظر می رسد تفاوت استثمار با امنیت این است که : در سلب امنیت آنچه مایملک شما است از شما می گیرند اما در استثمار ظرفیت وجودی شما را در خدمت خودشان قرار می دهند. اما در امنیت فقط محصولت را استفاده می کنند. دیگر کاری با توانایی ها و استعدادهای شما ندارد.
استثمار آن استخدامی است که باعث رشد شما نشود بلکه باعث عدم پیشرفت شما بشود استثمار است.
اما در بحث استخدام باید گفت نوعی بردگی است که منافعش برای ما از محدودیت هایش بیشتر است.

در نص قرآن مجید، یکى از هدفهایى که انبیاء داشته اند این بوده است که به بشر آزادى اجتماعى بدهند،

Important!

اسماعیل زاده: یعنی نه تنها دین اسلام با آزادی مخالف نیست و موافق است. بلکه اساسا هدف دین و بعثت انبیا یکی اش آزادی است. هم آزادی اجتماعی و هم آزادی معنوی. این نص قرآن کریم است

وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه اینکه هیچ کدام از ما دیگرى را بنده و برده خودشو هیچ کس هم یک نفر دیگر را ارباب و آقاى خودش نداند.

Important!

اسماعیل زاده: تفکر استعمارگری و خود برتربینی مورد اشاره آیه است. جالب است که گفته است: کسی از ما دیگری را آقا و ارباب خودش نگیرد. نه اینکه کسی دیگری را برده خود نگیرد. لذا تفکر زیر بار بردگی و ظلم و زور رفتن بیشتر در آیه مورد تاکید است

این است درد امروز جامعه بشرى که بشر امروز مى خواهد آزادی اجتماعی را تامین کند ولی به دنبال آزادی معنوی نمی رود.

Important!

موسوی: جمله رهبری در مورد آن شهید همدانی اینجا قابل ذکر است: اگر کسی توانست از سیم خاردار نفسش عبور کند می تواند از سیم خاردار واقعی جانش را عبور دهد و اهدا کند. باید اول از سیم خاردار نفست عبور کنی. این بالاترین حقوق اجتماعی است که کسی جانش را در راه همه اجتماع فدا کند. و این نیاز دارد به آزادی معنوی. 

Important!

اسماعیل زاده: ما امروز دنبال این هستیم که انسانی که اسیر شهوت خودش است حقوق دیگران را در اجتماع رعایت کند و این نشدنی است.

 

پیوند یکتا برای این مقاله: http://shms.ir/%d9%85%d8%ac%d9%85%d9%88%d8%b9%d9%87-%d9%be%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%ad%d9%88%d9%84-%d8%a2%d8%b2%d8%a7/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*