«

»

چاپ این نوشته

ملاحظات جلسه مرکز ۳۰/۸/۹۷ – مبحث آزادی

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه دوم: ۳۰/۸/۹۷- صص ۱۳- ۱۶ کتاب آزادی معنوی

آزادی اجتماعی یعنی جلوی فعالیت های فرد که در راه رشد است، گرفته نشود.

استخدام مد نظر استاد که ضد آزادی اجتماعی است استخدام ضد رشد است که منجر به درجازدن و پسرفت انسان می شود

سوال: استاد که فرموده آزادی اجتماعی انواع دارد، انواع آن کدام است؟ آیا اقتصادی، فرهنگی،، مطبوعات، اعتقادی، سیاسی و … را شامل می شود و حدود آنها کدام است.

جلوگیری از آزادی اجتماعی توسط عامل انسانی صورت می گیرد.

سوال: آیا منظور استاد از این که می فرماید هر گونه استخدام و کارکردن برای دیگران، استثمار و مخالف آزادی بشر است، می تواند از نظر فلسفی اولا و بالذات باشد؟ یعنی ابتدائا بشر آزاد است. و ثانیا و بالعرض آزادی خود را به خاطر اهدافی سلب می کند. آیا کارکردن برای دیگران و استخدام، با این جمله که انسان بالفطره موجودی آزاد است سازگار است یا خیر؟ پس کارکردن و استخدام کارخانه ها و …. می شود ضد آزادی . چون که استخدام در قرآن آمده است که زیربنای جامعه است. سوره زخرف آیه ۳۵- رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا.

در قسمت تصاحب و غصب زمین، استاد گریزی به عدم امنیت زده اند از بحث آزادی و مقداری با آن چالش می کند. اما استعباد عدم امنیت نیست و فقط عدم آزادی است. چون برده را کتک نمی زنند یا مال او را نمی گیرند. تعبیر «عدم امنیت محصول کار و تلاش» هم می شود بعنوان استثمار معنی کرد طبق گفته استاد.

  • این که استاد می گوید استخدام و استثمار و استعباد بد است، شاید منظورش نظام برتری برخی افراد بربرخی دیگر است که نتیجه اش می شود این موارد. یعنی نظام برتری و پست تری ملغی است. چه فقیر و با شغل پایین و کم درآمد باشد و چه با موقعیت بالای اجتماعی و ثروت بالا. نتیجه این نظام نظام بردگی و آقایی است. و الا در غیر این صورت، بدون استخدام و استثمار و استعباد برای نظام اجتماعی مطابق آیه سوره زخرف نیاز اساسی است. اما اینکه به طور کلی فردی خود را و طبقه ای خود را برتر از دیگران بداند ملغی و نادرست است.

مقصد انبیا برای آزادی اجتماعی هم نائل به از بین بردن برتر و پست تر و ایجاد برابری انسانی است.

کارخواست: مقدمه اعلامیه حقوق بشر که استاد از آن نام می برد خوانده شود.

سوال: عاص کیست و چه نسبتی با امیه دارد؟ (در بحث بنو ابی العاص) عاص شخصی بوده که یکی از پسرانش عمروبن عاص بوده و اینها کلا از بنی امیه بودند.

پیوند یکتا برای این مقاله: http://shms.ir/%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%ad%d8%b8%d8%a7%d8%aa-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-30-8-97-%d9%85%d8%a8%d8%ad%d8%ab-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید