«

»

چاپ این نوشته

نکات جلسه هیئت علمی مرکز- ۱۱/۱۱/۹۷ پیرامون کتاب آزادی معنوی ص۲۲-۳۰

نکته : استاد در بحث دو بعد بودن شخصیت انسان، اشاره به حدیث خلقت انسان و حیوان و فرشتگان می کند. یعنی اولا می گوید انسان در دو بعد یکی از خاک، و دیگری از روح خدا ساخته شده است. بعد می گوید در آن حدیث که انسان عقل و شهوت دارد و فرشته فقط عقل و حیوان فقط شهوت. از مقایسه این دو در می یابیم که روح خدا در انسان متناظر با عقل است. و جسم و ماده انسان منتناظر با شهوت. حیوان روح ندارد و فرشته جسم ندارد. زیرا حیوان عقل ندارد و فرشته شهوت ندارد.

نکته: استاد از یک دوراهی سخن می گوید که اکثر مردم برای کنترل خود در شرایط اقتصادی سخت می توانند آن را تصور کنند. شغل با درامد زیاد ولی ذلت بار و در خدمت و شغل سخت و با درآمد کم و لی عدم خدمت و آزاد بودن. عمده مردم ، هر چقدر هم فشار اقتصادی به آنها بیاید، حاضر نیستند حتی با گرفتن حقوق زیاد، شغلی که متضمن بردگی است را انتخاب کنند البته بعضی این کار را می کنند. اگر ما همین قضیه عزت و ذلت را در ابعاد ملی گسترش دهیم، می توانیم در مقابل تحریم های دشمن بایستیم. چون به خود می گوییم اگر ما با سرمایه اندک خود زندگی سختی داشته باشیم بهتر از این است که ننگ و ذلت ارتباط با دشمنان و وابسته بودن به دست و پول دشمن را داشته باشیم.

بزرگترین توهین یک ریئس جمهور به مردم این است که آنها را ذلیل نشان دهد یعنی نشان دهد که مردم بخاطر شکمشان حاضرند تن به هر ذلتی بدهند. و با دشمن مذاکره کنند و حتی به او امتیاز بدهند که از مزایای مادی بهره مند شوند. در حالی که این مردم اصلا این گونه نیستند. و عزتشان را به نان نمی فروشند. مرگا به من که با پر طاووس عالمی —-یک موی گربه وطنم را عوض کنم. امروز فقط با این نگاه می توان در مقابل سختی های اقتصادی دوام آورد. یعنی نگاه عزت مندانه. و آزادی معنوی داشتن.

بعضی می خواهند با کلامشان، خود ما را بنده خودمان کنند. یعنی کاری کنند که نفس ما و دنیا طلبی ما، ما را  به بردگی بگیرد.

اگر خانواده ها در جامعه آزادی معنوی داشته باشند، می توانند قناعت کنند و صرفه جویی کنند. چون اسیر مال دنیا و مصرف مادیات نیستند. و می توانند عزت کشور را حفظ کنند. در غیر این صورت، مردم ذلیل خواهند شد. بخاطر این که انسانی که خودش اسیر خودش است ، رای به کسی می دهد که بتواند این اسارت را برایش حفظ کند. مثلا مصرف گرایی اش را حفظ کند.

* در ژاپن، مردم آزادی معنوی داشتند که توانستند این قدر پیشرفت کنند. اینها توانستند از خودشان بگذرند و صرفه جویی کنند و فقط تولید کنند. زمانی که کولر گازی ساختند، خودشان از کولر آبی استفاده می کردند. زمانی که کولر آبی ساختند، خودشان از پنکه استفاده کردند. این ژاپنی ها به جای اسارت معنوی و اسارت در قید مصرف مادیات و کالاهای دیگر کشورها، به پیشرفت خود فکر می کرده اند.

اگر وابستگی اقتصادی به غرب خوب و مفید پیشرفت بود، امروزه مصر و امارات و عربستان باید کشورهای پیشرفته دنیا باشند. زیرا بیش از همه مصرف کننده کالاهای غرب هستند. اما این گونه نیست.

ژاپنی ها بیشتر از مصرفشان تولید می کنند ولی ما بیشتر از تولیدمان مصرف می کنیم. کسی که آزادی معنوی دارد، مصرفش کم است چون وابسته به مادیات نیست. لذا بیشتر تولید می کند. دنبال علم می رود. استکبارستیزی دارد . پیشرفت می کند. بیشتر می خوراند تا بخورد. از این راه به عزت می رسد. پس آن چیزی که انسان را به پیشرفت و آزادی اجتماعی از سلطه کشورهای دیگر می کند، تلاش و اهمیت دادن به علم و نظم و در کنار داشتن آزادی معنوی است.

آن چیزی که غرب را به پیشرفت رسانده است آزادی های جنسی و حجاب و … نبوده ، بلکه این حاصل داشتن آزادی معنوی توسط دانشمندان غربی است که منجر میشود به این که تولید کنند، نظم داشته باشند، تلاش زیاد داشته باشند. اصولا پیشرفت علم و دانش جز با داشتن آزادی معنوی میسر و امکان پذیر نیست.

پیوند یکتا برای این مقاله: http://shms.ir/%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%87%db%8c%d8%a6%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-11-11-97-%d9%be%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%88%d9%86-%da%a9%d8%aa%d8%a7/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*