بینش مطهر اساتید، ۲۴/۳/۹۸- باهم خوانی

بنام خدا.
اولین جلسه بینش مطهر اساتید
مسجد دانشگاه شیراز- ۲۴/۳/۹۸
کتاب ازادی انسان،مبحث آزادی معنوی ۱/ صص ۱۵-۲۸. تا سر مبحث آزادمرد واقعی
روش باهم خوانی شهید مطهری.

بسم الله.
سوال: استاد میفرماید همه انبیا برای آزاد کردن مردم آمده اند. مگر مردمی که پیامبر برای آنان می رود همه اسیر نفس هستند یا خیر. که در تعالیم اسلامی آمده است که مهم ترین هدف بعثت انبیا آزادی است؟ ممکن است در مقطعی این گونه نباشد ؟

مثال برای انسانی که تربیت و امنیت دارد اما آزادی ندارد: انسانی که در خانواده متعصب هست. 

نکته: انسان آزادی طلب کسی است که با موانع مبارزه کند. این فرا تر از انسان آزاد است.

سوال: فرق بین آزادی و امنیت چیست؟ 

نکته: استثمار و استعباد و استخدام هر سه هم به سلب آزادی می خورد و هم به سلب امنیت می خورد. اما به نظر می رسد در کلام استاد امنیت از آزادی، فیزیکی تر است. 

سوال: چطور می شود کاری کرد که افرادی که در سیستم ها استخدام شوند، بتوانند رشد هم کنند؟

به نظر می رسد منظور استاد از استخدام، به معنای رایج امروزی نباشد. بلکه به معنای به خدمت خود گرفتن نیروی کار شخص دیگر آن هم بدون مزد باشد. به نوعی بنده و غلام خود قرار دادن دیگری معنی دارد.

چطور یک فرد می تواند در یک سیستم کار کند و در عین حال زیر بار ذلت نرود و آزادی اش هم حفظ شود؟ 
۱- باید ما اول به اهداف سیستم معتقد باشیم که در آن کار کنیم. وگرنه شاید بتوان گفت سلب آزادی است.
۲- هر استخدامی بردگی نیست اگر حقوق افراد استیفا شود
۳-هر اطاعتی ذلت نیست.

نکته: تعریف آزادی خیلی مهم است و بر اساس آن می توان عزت و ذلت را تعریف کرد. تا این دقیق مشخص نشود، مفاهیم کوچکی، بزرگی، خواری و حتی شان و شخصیت درست تعریف نمی شود. شاید همین عزت و ذلت به اقتضای هر فردی متفاوت باشد. یک کار برای کسی عزت و در عین حال برای کسی دیگر ذلت باشد.

نکته: آزادی نبودن مانع برای رشد است و برای هر کسی هم اگر رشد متفاوتی باشد، آزادی هم متفاوت است. رشد هم یعنی شکوفایی استعداد های ذاتی.

سوال: آیا میشود و اصلا امکان دارد به همه افراد به قدری آزادی داد که بتوانند همه استعداد های ذاتی خود را شکوفا کنند یا ما ناچاریم افراد را کانالیزه کنیم ؟

سوال: استاد ادعا کرده اند که بدون داشتن آزادی معنوی یعنی همان تقوا و پرهیزگاری درونی، افراد در جامعه به آزادی های همدیگر احترام نمیگذارند. آیا نمیتوان با وضع قوانین سخت، از بیرون این آزادی ها را تامین کرد؟

نکته: شاید بتوان گفت راه های دورزدن قانون و خلافکاری حتی بصورت ظاهر قانونی آنقدر زیاد است که می توان به یقین اذعان کرد که تا تقوا و آزادی معنوی نباشد، احترام به حقوق یکدیگر به معنای واقعی اتفاق نمی افتد.

نکته: اگر انسان ها علاوه بر منافع و آزادی های خود، به دنبال منافع و آزادی های دیگران هم باشند که برای آنان تامین کنند ، این حالت فقط در یک جامعه آرمانی اتفاق می افتد و جزو آرزوها و رویاهای بشر است.

درباره admin

همچنین ببینید

اشتغال، ازدواج و مسکن برای چه کسانی؟

هرکس می خواهد در این کشور کاندید مسئولیت مهمی (مثل ریاست جمهوری) شود، معمولا شعار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =