جلسه باهم خوانی مرکز- ۲۶/۴/۹۸- کتاب آزادی انسان

جلسه مرکز- ۲۶/۴/۹۸ ساعت ۷:۳۰- نهضت ازادی بخش اسلام- کتاب آزادی انسان- صص ۳۳-۴۰/// یا کتاب ۱۵ گفتار، مبحث نهضت آزادی بخش اسلام۱ صص ۷۷-۹۵

معنی شعر عربی دارای حسن مطلع چیست؟ کارخواست

دعوت ها باید مثل علم بدیع، حسن ابتدا داشته باشند.

به نظر می رسد منظور استاد از ریشه و شاخه و برگ و تنه و میوه درخت هر دعوت اعتقادی که گفته باید سر جای خودش باشد، ایجاد نظام فکری توسط یک دعوت کننده است. یعنی هم ترتیب و توالی و هم چارچوب بندی های اعتقادی باید هر کدام سر جای خودش و دقیق و سر جای خود و به موقع خود عرضه شود به فرد. اگر این گونه نشود، تاثیر خودش را ندارد.

مثلا اگر به یک فرد برای دعوت به او اگر اول شاخ و برگ گفتیم، پس می زند و قبول نمی کند. چون ریشه ها و پایه ها را ندارد و یا سایر مکاتب دعوتی و تربیتی دیگر.

شهید مطهری بیان می کند که حسن ابتدای دعوت اسلام، لا اله الا الله است. حال سوال این است آیا این ریشه است؟ برگ است؟ و کدام قسمت دعوت است. آیا پیامبر از مبانی شروع کردند یا از نتیجه ها؟ چگونه می توان این حسن مطلع اسلام را تعبیر و تفسیر کرد؟ چرا با این کلام شروع شد؟ آیا این امری فطری است که همه بپذیرند؟ و…

استااد می فرماید حسن مطلع اسلام، آزادی است. لا اله آزادی است.

مجبوریت های انسان، شامل عوامل مادی او قطعا می شود. عواملی که حیات او به آنها وابسته است. مثل هوا، غذا و این که چه کسی پدر و مادر انسان است. این ها را نمی شود عوض کرد. اما ما باید بین این جبر ها آزادیم و اختیار داریم و باید بین آنها خود را بشناسیم و تکامل دهیم.

در آیه یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه؛ کادح کدحا، به معنی سختی حرکت به سمت خداست که همان برداشتن موانع برای آزاد شدن است. اما فملاقیه، همان الا الله است که انسان به ملاقات پروردگار می رسد. پله پله تا ملاقات خدا.

لازمه ایمان تمرد و عصیان است و بدون آن امکان ندارد کسی مومن باشد.

برای دعوت مردم به اسلام، اول نباید به آنان گفت به خدا مومن شوید و یا ایمان بیاورید، بلکه باید گفت اول کافر شوید به غیر خدا و عصیان و تمرد کنید، سپس بگوییم ایمان بیاورید. تا آن نباشد این نمی شود.

در شعر سنایی احتمالا می گوید اول باید لا را برعکس کنید که بشود مثل جارو. بعد موانع راه توحید را جاروب کنید و سپس معتقد به یک الله شوید. کارخواست

استاد می گوید جهان امروز ایمان انسان را به خود انسان نیز بعنوان یک موجود ارزشمند و والا منکر می شود. بعنوان یک موجود شریف و ماوراء الطبیعی

این که گفته غرب می گوید انسان یک درجه حیوان تر از حیوانانت دیگر است، یعنی می تواند بر آنها مسلط شود. یک درجه بالاتر از حیوانات دیگر.

مگر منفعت طلبی و سودجویی، با ارزش های انسان منافات دارد ؟ یا آیا این منفعت طلبی و تنازع بقا، انسان را به حیوانیت می کشاند.

درباره admin

همچنین ببینید

شباهت یا تقسیم کار مرد و زن ۲

نتیجه گیری: اگر ما بر اساس نگاه های علمی در بحث تفاوت ها، به این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + نه =