«

»

چاپ این نوشته

بردگی جدید در دنیا! – گفتگوهای باهم خوانی

جلسه باهم خوانی شهید مطهری مرکز
تاریخ جلسه: ۳۱/۶/۹۸
تعداد اعضای جلسه : ۳ نفر
منبع جلسه: کتاب الکترونیکی آزادی انسان صص ۵۸ الی ۶۵ – تا پایان بخش نهضت آزادی بخش اسلام

چرا استاد فرموده اند نهضت های با صداقت از آن پیامبران و اتباع آنهاست؟ مگر مصلحان اجتماعی در تاریخ وجود نداشته اند؟

–      این که گفته بعد از الغای بردگی فرزندان همان برده ها از برده بدترند، یعنی این که حقوق سیاهان را کامل به آنها نمی دهند و آنها را به استضعاف می کشند. آپارتاید که حقوق سیاهان را غصب می کند هنوز در آمریکا وجود دارد. نمونه اش درگیری پلیس آمریکا با سیاه پوستان که منجر به کشته شدن سیاهان می شود یا برخورد خشن پلیس با آنها و عدم شخصیت اجتماعی آنها و … . البته این قضیه محدود به آمریکا نمی شود. مثلا نیوزلند، آلمان، انگلیس. نژاد پرستی الان یک بحث روز در دنیاست و معمولا هم مظلوم سیاهان هستند که فرزندان همان برده ها محسوب می شوند.

برخورد خشن پلیس آمریکا با سیاهان

–      اگر مطلب شهید مطهری در باره استقلال اقتصادی زن در اروپا و کار تبلیغاتی و حقوقی آن برای جامعه تبیین شود می تواند اصلاحات بزرگی در نوع تفکر زنان و مردان جامعه ایجاد کند.

–      اگر چه در جامعه امروزی ایران قانون آن هست که زن نباید به او نگاه اقتصادی شود  و باید حقوق شرعی و او خصوصا از نظر اقتصادی کاملا اعطا گردد، اما هنوز تفکراتی وجود دارد که می گوید نباید به زن حقوق بالا داده شود یا اختیارات زیاد و استقلال مالی و فکری و اجتماعی داده شود. چون اعتقاد دارند که زن از مرد از همه نظر پایین تر است و می گویند از نظر عقلی و فکری از مرد پایین تر است لذا می گویند دادن اختیارات بیشتر باعث می شود اشتباهات بیشتری انجام شود و مشکلات بیشتری پیش بیاید.

–      به نظر می رسد باید در مورد اختیارات و حقوق و  استقلال اقتصادی زن در اسلام بحث مجزایی صورت گیرد.

–      به نظر می رسد قوانین امروزی جامعه حقوق زن را درست و کامل تبیین کرده اما در عمل در خانواده ها این حقوق بصورت کامل استیفا نمی شود و فرهنگ استیفای حقوق زن در جامعه جا نیفتاده است. و هنوز گاهی به عنوان چیزی شبیه به کلفتی به کار گرفته می شود. شاید یکی از دلایل این که عده زیادی زنان امروز جامعه علاقه مند شده اند در محیط های بیرون کارکنند و پول در بیاورند یا مثلا به استقلال اقتصادی برسند ، این احجاف ها باشد. البته دلایل دیگر هم وجود دارد.

–      جمله عجیب و زیبایی است: باید این پرده ها دریده شود تا معلوم شود آنچه از ناحیه غیر وجدان دینی آمده چه وضعی داشته است. به نظر می رسد استاد می گوید نهضت هایی که بدون نام خدا و دین ، به ظاهر قصد دارند کار انسانی کنند، از چنگال گرگ نجات می دهند ولی کارد در حلق انسان می کشند.مثل آمریکا که ویتنام را از چنگ فرانسه آزاد کرد ولی خودش بدتر برده کرد.

برده داری اروپاییان

–      اصل بردگی در اسلام و آزاد شدن او و عبور از دالان مسلمانان، برای آزادی دادن و آزادی معنوی دادن به بردگان بوده است. یعنی بردگان تا آزادی معنوی پیدا نکرده اند اسلام آنها را آزاد نمی کند.

–      از داستان زید نتیجه می شود اگر چه در اسلام قانون بردگی الغا نشده بود، اما کسانی مثل زید واقعا در خدمت پیامبر احساس آزادی و برادری و برابری می کردند که حتی حاضر به آزاد شدن نبودند. این نشان دهنده صداقت گفتمان اسلام در آزادی است.

–      قدرتی که استاد از آن سخن می گوید که از شروط اصلی آزادی بخشی اسلام است، نه قدرت توپ و تفنگ و مادی است بلکه قدرتی است که خاص مال پیابران است و آن نفوذ در دلهاست. اعلامیه جهانی حقوق بشر این قدرت اجرایی خاص را ندارد که دم از حیثییت انسانی بزند.

–     امروز در جامعه الان ایران می بینیم که زنان به بهانه استقلال اقتصادی، از صبح تا شب پای یک کالا در یک فروشگاه زنجیره ای می ایستند و با صدا و لحن و عطر و آرایش خود، تبلیغ این کالا را می کنند که سر ماه مقداری حقوق دریافت کنند. یا در محیط های کاری گاهی مجبور به کارهای سخت می شود . این زن از روحش چه می ماند جز چیزی مثل یک پارچه کثیف. کسی که روح و بدن خود را از صبح تا شب فروخته است و این همان گندم نمایی و جوفروشی جامعه و سرمایه داران امروز است.

تضییع حقوق زن در قالب های زیبا

ابزار رسانه در اسیر کردن انسان جدید

اسارت فکر زن در فکر برهنگی به نام آزادی

پیوند یکتا برای این مقاله: http://shms.ir/?p=2497

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*