حسن ابتدا داشتن دعوت ها به مرام ها، مسلک ها و عقیده ها: جمله اول چقدز پرمغز باشد.
ساده و مفهوم بودن، بلیغ بودن، اصولی بودن:
هر دعوت: مانند درخت که هر بخش سر جای خودش
سوال: دعوت اسلام از کجا و باچه شروع شد؟
حالات پیامبر در اوایل بعثت: ۱- خوابهای صادقه ۲- اقرأ (بازشدن زبان روح) ۳- یاایها المدثر (علنی کردن دعوت)
پیامبر باید در آغاز، به مردم چه بگوید؟
دروغ نگویید؟دزدی نکنید؟غیبت نکنید؟ خیر
حسن مطلع:قولوا لااله الاالله تفلحوا: همه چیز را از پیش روی خود بردارید وبگویید خدا
آزادی و بندگی:از نفی (لا اله) به اثبات (الا الله)
سلب و ایجاب، عصیان و تسلیم، نه و آری
- بشر نمی تواند آزاد مطلق باشد،یعنی از حاکمیت همه نیروها رها باشد
فقط ذات واجب الوجود از تاثیر همه نیروها آزاد است و آزاد مطلق است. (فاعل ما یشاء)- لذا تنها بندگی خدا بندگی یک موجود کاملا آزاد است. این بندگی، متضمن یک آزادی از نوع آزادی خود خداوند است.
انسان، محکوم شرایط جسمی و مادی است. در مسائل معنوی و روحی انسان فاعل بالقصد است. یعنی تحت تاثیر انگیزه های بیرونی است.لذتی یا دفع المی می خواهد.
تامین مبانی آزادی: شناساندن انسان به خود-خود شناسی:درک مقام معنوی انسان. تا انسان خود راصرف مادی بداند،از بردگی مادیات نجات نخواهد یافت و نمی تواند آزادیخواه باشد. (پایین آوردن ارزش انسان از موانع مهم سلب آزادی انسان است.)
آزادی اجتماعی دادن علی ع به بیعت نکنندگان از صحابه-به خوارج تا جایی که مزاحمت نظامی ایجاد نکردند.
از ۳ ناحیه سلب آزادی افراد صورت می گیرد: سلب کننده، سلب شده و قوانین
سلب کننده: علل«سودجویی -قدرت
سلب شده:حالت رخوت و بی تفاوتی (درویش مسلکی)- ضعف
روش بازدارندگی اسلام:
۱-سلب کننده: محدود کردن قدرت، تعلیم و تربیت، تشویق به گرفتن حق و قدرت سپس بندگی خدا
فانک فوقهم و والی الامر فوقک و الله فوق من ولاک
۲- سلب شده:مبارزه اسلام با زبون پروری
لایحب الله…
واعدوا لهم ماستطعتم…
لایدرک الحق الا بالجد